Cykelgruppen i Alternativ Stad hade länge varit med om att organisera cykeldemonstrationer för en bilfri innerstad under namnet ”Cyklister i Storstockholm”. 1972 var det dags att ta nästa steg: Gratis utlåning av väl begagnade cyklar. Miljövänligt så det förslog. ”Recycling bicycles” blev ett tidigt inslag av återanvändning, samtidigt som vi slog ett slag för pedaltrampandet som livsform och miljöhänsyn.
Idén kom från Amsterdam, där emellertid initiativtagarna bara nöjde sig med idén. Förverkligandet stod vi för.
Vi hade fått några skrotcyklar till skänks. Vi satte också upp anslag lite varstans med uppmaning till människor att skänka sina gamla cyklar till Alternativ Stad. Detta slog mycket väl ut med tanke på Alternativ Stads renommé (”varumärke” skulle man väl säga idag) efter alla aktioner mot cityomvandlingen. Det vanliga var att människor ringde till Alternativ Stads kontor på Bryggargatan och berättade att ”jorå, hemma hos oss i Bredäng har vi två hojar som ni kan få komma och hämta om ni vill”. Ofta var cyklarna väl bibehållna och det hände ofta att vi kunde cykla in dem till city. Ett minne är när vi var två aktivister som skulle hämta varsin cykel hos ett radhus i Hägersten. Givarna var inte hemma men hade satt lappar på cyklarna och lagt en cykelpump intill. Vi tog både cyklarna och pumpen, men lade för säkerhets skull en lapp i brevlådan: ”Fick vi ta pumpen?” (Antagligen satt väl en lapp med ”Nej!” fasttejpad på deras dörr dagen därpå…)
De flesta hojar behövde dock en rejäl översyn. Vi lyckades komma över en lokal på en innergård på Gamla Brogatan. Den blev en tillfällig reparationsverkstad. Cyklarna reparerade vi upp och målade vita med gröna inslag. Dessutom numrerades de med grön målarfärg.
Under några veckor på våren 1972 deltog också IAL, Internationell Arbetslag, en fredsorganisation för volontärsutbyte, i arbetet.
Cyklarna lånades ut för ett dygn, gratis. Den som lånade kom in på Alternativ Stad, skrev upp sitt namn och sin adress och fick med sig nyckel och cykel. Kanske litade vi lite väl mycket på allas ärlighet. Ingen legitimation krävdes. Och rätt som det var hade några cyklar försvunnit.
Men skam den som ger sig. Vi fortsatte att låna ut cyklar och lite av en delseger får det väl ändå sägas vara att Stockholm stad efter bara 30 år började tillhandahålla lånecyklar från april till oktober.
Nedan en ögonblicksbild från cykelverkstan i skumrask.