SJ:s snökaos är egentligen ett snålkaos, rapporterar Motvallsbloggen. De tjugo snöplogar SJ hade stående runt om i landet försvann av kostnadsskäl när Banverket tog över och slimmade verksamheten.
T-banekaoset i Stockholm är också ett sorts snålkaos, meddelar bunnelbaneförarfacket på SEKO sektion 119.
Snöröjningen har delats upp mellan flera entreprenörer som inte tycks kunna tala med varandra. Växlarna underhålls inte. Och is tas inte bort.
Att tågen inte tycks kunna bromsa, vare sig på is eller på våta löv, är dock ett konstruktionsfel, menar man, även om det inte är helt tydligt. Men eftersom kunskapen om hur man bromsar tåg på is och våta löv antagligen inte är obefintlig i världen verkar det också vara fråga om ett medvetet snålbeslut.
Som när man struntade i att ta med återvinningssystemet för el när man köpte nya tåg. Det blev för dyrt, tyckte SL, och tvingades istället bygga ut elverket. När oljepriserna går upp för att oljekällorna sinar kommer de att ångra sig, men då är det så dags.
En försenad timme kostar samhället 300 kronor, säger trafikforskaren Jonas Eliasson. Om hundratusen människor blir tre timmar försenade kostar det alltså hundra miljoner.
Fast det går ju inte på SLs budget. Och därmed är de fritagna från ansvar.