Nu (mitten av juni 2007) annonserar Stockholms stad att deras nolltoleranskampanj återigen har tagits tillbaka.
Meningen var ju att det skulle vara totalförbjudet att affischera på stan (med undantag av de kommersiella affischerana förstås!). Ideella och kulturella organisationer utan pengar skulle förses med munkavle i form av stenhård polisbevakning som skulle hindra dem från att annonsera sina evenemang på stan.
Under förra borgerliga mandatperioden förekom också en nolltoleranskampanj. Den avbröts snöpligt sedan turistmyndigheten berättat att den kostade kommunen miljonbelopp i uteblivna turistintäkter. Om inte kulturinstitutionerna kunde annonsera gratis på stan skulle de inte ha råd att annonsera alls, och då skulle inte turisterna hitta hit.
Tio mot ett på att det är turistmyndigheten som har varit framme igen och talat om för politikerna vad som gäller.
Det är bara att vara tacksam för att kommersen för en gångs skull går hand i hand med demokratin och yttrandefriheten.
Som bekant är det enda förutsättningen för att överheten bryr sig ett vitten om det senare.