Hur ska en stad se ut för att den inte bara ska erbjuda inhysning? Hur ska den se ut för att också vara en allmänning, en infrastruktur för livet?
För Klas Fleming och Albert Lindhagen som planerade Stockholms innerstad var det inget problem. De helt simpelt drog ut några gator så fick folk haka på bäst de kunde. Resultatet blev inte så tokigt. Åtminstone är det i dag otroligt populärt.
Från slutet av artonhundratalet tog utbildat folk över. De hade några
käpphästar:
Resultatet är den stad vi har idag.
Ovanstående dogmer började ifrågasättas av sexti-sjuttitalets stadsrörelser. Den första som gjorde ett försök att sammanfatta var en av aktivisterna i Manhattans motorvägsmotstånd, Jane Jacobs. Hon konstaterade, efter att ha jämfört fungerande städer med döende förorter, att en stad behöver
Såvitt vi vet har få kunnat lägga till något till detta.
IPCC konstaterade i sin rapport 2015 att täta städer var att föredra ur klimatsynpunkt – de kräver minst transporter, och husen värmer upp varandra. De får stöd av en en tysk avhandling från 2017 som konstaterar att dubbelt så mycket yta per person ökar kravet på bränsle med 50 procent. En utredning från USAs centralbank, Fed, konstaterar att täta städer också är ekonomiskt fördelaktiga, antagligen för att man slipper en massa trafik och infrastruktur. En fördubbling av ytan per person sätter ner stans ekonomiska effektivitet med 2-4 procent – och redan Söderort i Stockholms stad har ca 15 gånger så mycket yta per person som innerstan.
Bill Hillier har dragit slutsatsen av punkt 4 (och av egna iakttagelser) att de mest levande platserna i en stad är de långa gatorna, typ Drottninggatan/Norrtullsgatan och Hornsgatan som förbinder många platser med varandra. Jacobs drog själv slutsatsen att något av det mest blockerande som finns är alltför stora kvarter. Och en del av dagens stadsplanerare, t.ex. Anders Hagson på Chalmers, har dragit slutsatsen att det som mer än något annat mördar dagens förorter är Vägverkets s.k. SCAFT-normer som gör varenda gata till en återvändsgata (samt givetvis det ingenmansland som anses måste omge varje förortsbubbla för att isolera den från grannarna).
Jan Gehl konstaterar utifrån noggranna mätningar av var folk tenderar att stanna upp att den optimala staden förutom närhet också ska ha en småskalig struktur. Vi är gjorda för något nytt var femte sekund, och med en gånghastighet på 5 km/h betyder det nåt nytt var femte eller tionde meter.
Kort uttryckt skulle man kunna säga att den riktiga staden karaktäriseras av närhet. 1900-talets pseudostad karaktäriseras av åtskillnad. Om det är långt mellan allt undgår man konflikter, menade funktionalisterna.
Vad de uppnådde var att konflikterna sopades under mattan och kommer tillbaka i en ännu giftigare form: som segregation och som klimathotande massbilism.