London har avslutat äventyret med privatdriven T-bana. Kalaset blev för dyrt, tyckte Londons konservativa borgmästare Boris Johnson, och köpte tillbaka T-banan.
Inte bara tunnelbanan blev för dyr att driva i privat regi. Över huvud taget har försöken med såkallade offentligprivata samarbeten blivit en dyr affär, rapporterar den norske ekonomen Hallvard Bakke. Privatföretagen saltar notan, och det har inte funnits något sätt för det offentliga att styra dem. Och det är det inte han som konstaterar, utan Storbritanniens nya konservativa regering, som har tagit till motorsåg för att skära i kostnaderna.
Även privata inblandningar i sjukhusbyggen har kommit under blåslampan. BBC rapporterade i augusti att de privata bolagen har blåst det offentliga på 65 miljarder pund på sjukhusbyggen. Ett visst projekt i Stockholm dyker omedelbart upp i minnet.
Före valet lovade de konservativa att det skulle bli slut på sånt. Huruvida de uppfyller löftena verkar oklart. Men de har tydligen i alla fall börjat, med t-banan.
Deras partivänner i Sverige och Norge sitter fortfarande kvar i vanföreställningen att privata företag alltid och under alla omständigheter är bättre än offentlig drift. Eller kanske bara stats- och stadskassorna här har mer pengar kvar att sprida ut till moderatpolitikers affärsmannavänner.