Dagens Nyheter har nu konstaterat vad systemkritiker kunde se redan i vintras eller egentligen redan på 70-talet. Dvs att tågtrasslet beror på att SJ tvingas jaga efter vinst istället för att se till att tågen går.
Underhållet har, i kvartalskapitalismens namn, inte bedömts som vinstgivande nog och har därför rensats bort, säger SJs vd till Dagens Nyheter. Det vill säga exakt vad SEKO har sagt hela tiden utan att nån har brytt sig.
Vi upprepar igen: offentliga verksamheter är infrastruktur och syftar till att vi ska ha det vi har rätt till och till att landet som helhet ska utvecklas. Det är inte business och ska inte styras som business.
Vi skrattade en gång åt sovjetisk planekonomi som skapade tiokilos spik för att spik i femårsplanen mättes i kilo. Själva har vi skapat ett system som skapar kaos i trafiken för att det ska stå så mycket plus som möjligt i bokslutet.
Dogmatism är orsaken i båda fallen. Vi vill inte att det ska ta sjutti år innan marknadsdiktaturen faller.
Fler DN-ekonomiartiklar om SJ:s vinstkrav:
SJ medger pressat underhåll
SJ ett politiskt experimentbolag
Drömmen om marknaden drev SJ till ruinens brant
Avregleringen har lett till tågkaos
Så har det gått på de uppköpta tågsträckorna
Och här har Mikael Nyberg skrivit en artikel i Aftonbladet: Det stora tågrånet